Şubat 27, 2009

Mutlu insanlar yaratma kılavuzu - çok gizli bir hadise

Geçen gün yine televizyon açık bir şekilde annemle evimizin en çok kullandığımız alanı mutfakta karşılıklı bilgisayarımıza dalmış oturuyorduk. Kutu açmaca, insan hayalleriyle oynamaca yarışmasına reyting kazandırıyorduk farkında olmadan. Birden bire bir psikolog lafı duydum ve dikkatle dinlemeye başladım ne oluyor diye. Yarışan hanım kızımız "pozitiflikten" bahsederken teyzesini referans veriyordu, annesiyse teyzesinin "psikolog" olduğunu hepsine "pozitifliği" onun aşıladığını söylüyordu. Ve dedi ki anne, "ben onun asistanlığını yapıyorum sadece". Bu son cümleden ünvanında P harfini bile bulunduramayacağını hissettiğim teyze mikrofonu eline aldı bütün ilgiyi üstüne topladığını farkedince. Ve ağzından o 3 sihirli kelime dökülüverdi "nöro linguistik programlama". Nedir bu? NLP!!!

NLP bilim olmanın yanından bile geçemeyen, ama marka olma yolunda sağlam adımlarla ilerleyen, kocaman bir piyasanın ürünü olan, secretlar tavuk suyuna çorbalarla beslenen bir kandırmacadır. Hiçbir bilimsel dayanağı yoktur. Bir kere hazırlık yılımda utanarak söylesemde NLP seminerine gitmiş bir insan olarak ve tabi üstüne 4 yıllık "psikoloji bilimini" okumuş, "psikolojinin öğrencisi" olmuş bir insan olarak bunun tırışkadan ibaret olduğunu size iç rahatlığıyla söyleyebilirim (bir de; asla asla kendine psikolog demeyen şu an itibariyle). Mesela seminerde nefes alış-verişlerimizi yanımızdaki insana uydurmaya çalışmıştık ne o huzur dolcakmışız falan.
Hep diyorum bu secret'ların ne kadar boş umut deposu olduğunu. Ama NLP bambaşka bir dünya. Mesela programdaki "psikolog" hanım ve "asistanı" şimdiki zamanla konuşmanın gereğinden bahsediyordu. Yağmur yağacak demiycekmişiz de yağmur yağıyor diycekmişiz, yok mutlu olucam demiycekmişiz de mutluyum diycekmişiz.

Hep mutlu olun, pozitif olun, üzülmeyin, korkmayın, geçer, vs... Korkunun ne kadar evrimsel ve bizi yaşadığımız dünyaya adapte eden bir duygu olduğunu biliyor mu acaba bu NLPci kişiler? Ya da ağlamanın, acını yaşamanın, yeri geldiğinde yataktan bütün gün çıkmamanın aslında kendini iyi hissetmeye giden yolda birkaç adım olduğunu? Ölüm gibi bir olayda içinde acıyı tüketmenin ileriki hayatını ne kadar olumlu etkileyeceğini ya da... Yoksa onlar bütün bu durumlarda pozitif düşüncenin önemine mi inanıyorlar. O kutu yarışması zımbırtısında pozitif düşününce o kutunun içindeki sayının değişeceğine mi inanıyorlar? Ya da secret zımbırtısında olduğu gibi bir evin fotoğrafına baka baka ona sahip olunabileceğine mi???
Tabi ki de umutsuzlukla yaşamak güzel bir şey değil. Mutlu umutlu olmak güzel. Ama boş hayal pompalamak insanlara, acıyı yaşamaya izin vermemek, ne olursa olsun tak maskeni gülümse demek... Sadece küresel, parasal dünya için kukla üretmek mi amaç? Yoksa o kadar dipsiz bir durumdayız ki ancak böyle sahte pozitifliklerle mutlu olabilirsiniz mi gizli mesaj...

NLP diyince ben duruyorum.
İsteyen gider, okur (neyi okuycaklarsa? makale?), yararlanır... İsteyen feng shui'ye isteyen refleksolojiye inanır. İsteyen kendine yaşam koçu tutar. Ama mümkünse başkalarını etkilemesinler... Hele hele sahip olmadıkları bir mesleğin adını kendi işleri için kullanmasınlar. Hadi onu da yaptılar psikozu olan ya da depresyonda olan insanlara müdahale edebileceklerini düşünmesinler...

3 yorum:

ozkan dedi ki...

Ben de yaşam teknik direktörü olmak istiyorum. Ofansta sahaya yayılıp ayağa kısa paslarla, defansta çok koşup alan daraltarak hedefe ulaşmak istiyorum. Önümüzdeki maçlara bakıcaz diye demeç vermek istiyorum.

yeşil kurba dedi ki...

eheheu evet ya güzel olur bence de...
kısa yoldan para kazanmanın yolu çok bu ülkede o da tutar be özkancım :)

tatlısukırosu dedi ki...

herkes bir şekilde aslında hayatın formülünün kendisinde olduğunu ve bunu paylaşarak zevk aldığını gösteriyor. yoksa şu dünyada sürekli pozitif olun demek kolay da, sürekli pozitif olanlar da sıkıcı ya da deli:)