Nisan 23, 2008

23 Nisan'mış ya bugün....

Bugün 23 Nisan "Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı". Hep övünürüz, dünyada hangi ülkenin çocukları için bayram var bizden başka diye. Bizim bayramımız var çocuklara adadığımız, ama ne yapıyoruz onlar için gerçekten? Hatırlıyorum "23 Nisan tatil ve çizgi filmimi doya doya izliyebilirim" diye sevinip sabahın 9'unda kös kös törene gittiğim günleri. Benim istediğim bayram o değildi ki? Benim için bana özel, bana güzel bir bayramsa, tatilse saatlerce ayakta bekleyip flama taşımamalıydım. Ezbere çalınan davulları, okunan şiirleri, oynanan oyunları istemiyordum. Eve gidip keyif yapmak, belki annemle oturmak, abimle oyun oynamak istiodum ve kesinlikle erkenden uyanmaktan bıkmış bir çocuk olarak uyumak istiyordum. Her 23 Nisan çocuklar haftalardır hazırladıkları oyunları oynar, şiirleri okurdu. Tören çoğu zaman saatlerce sürer, bu da yetmezmiş gibi çocuk bayramında okul formasıyla gelceksiniz diye şart koşulurdu. Yağmurda, sıcakta, soğukta ayakta tutulurduk çocuklar olarak bayramımızda... Aradan kaç yıl geçti aynı törenler, aynı kutlamalar, aynı şiirler... Evet bu ülkede çocukların bir günü var ama o günde çocuk haklarından hiç konuşulmuyor. Sigortasız çalıştırılan çocuklara, sokakta çalışan çocuklara, sokakta yaşayan çocuklara, Anadolu'da okula gidemeyen çocuklara, tinerci çocuklara, evi yıkılmak üzere olan Sulukule'li çocuklara "sen ne istiyorsun bu bayram" diye sorulmuyor buna gerek duyulmuyor. Yılın bir günü herhangi bir makam koltuğuna oturtup, yüzeysel espriler yapıp şakalaşmakla, "burdan ne mesaj iletmek istiyorsun bakalım" tadında bayat sorular sormakla kutlanmamalı çocuk bayramı. Çocuklar sıcaktan bayılmamalı, asker yürüyüşüyle bütün stadı turlamamalı, her yıl aynı şiirleri okumamalı artık. Bir şeyler değişmeli ve bu gün gerçekten hakkıyla yaşatılacaksa çocuklara, onlara ne istedikleri sorulmalı... Ve her insanın eşit olduğunun ASLA unutulmaması gerektiği gibi her çocuğun da eşit olduğu unutulmamalı. Sokakta mendil satan çocuk itiştirilip, parkta arkadaşlarıyla oynayan çocuk kayırılmamalı... Daha çocukken onlar ayrımcı büyütülmemeli, içlerine düşmalık yerleştirilmemeli. Eğer bir bayram olcaksa çocuklar için bambaşka olmalı bugünkünden...

Hiç yorum yok: